قوانین عمومی

قوانین و مقررات کلی

بدین وسیله به اطلاع کاربران رسانده می‌شود که دوکاتور همانند سایر وب‌سایت‌ها از جمع‌آوری آی پی ها  و کوکی‌ها استفاده می‌کند و اطلاعات را توسط کوکی  جمع آوری می کند 

کوکی فایلی است که به درخواست یک سایت، توسط مرورگر ایجاد می‌شود و به سایت امکان ذخیره بازدید‌های شما و مناسب‌سازی آنها را فراهم می‌نماید. بسیاری از مرورگرها امکان غیرفعال کردن کوکی را فراهم کرده‌اند، به این منظور می‌توانید راهنمای مرورگرها را مطالعه کنید. لازم به توضیح است که پروتکل، سرور و لایه‌های امنیتی دوکاتور و روش‌های مناسب مدیریت داده‌ها حداکثر تلاش را به عمل می‌آورد که اطلاعات کاربران را محافظت و از دسترسی‌های غیرقانونی جلوگیری کند. طبیعتا مسئولیت هرگونه سواستفاده به شخص یا اشخاص متخلف مربوط بوده و دوکاتور حق اعتراض و پیگیری را از طریق قانونی بنابر صلاحدید خود محفوظ می‌دارد
    دوکاتور هویت شخصی کاربران را محرمانه می‌داند و اطلاعات شخصی آنان را به هیچ شخص یا سازمان دیگری منتقل نمی‌کند، مگر در محدوده مورد نیاز برای ارائه خدمات و اجرای قرارداد و یا به موجب دستور مراجع ذی‌صلاح باشد. در این موارد هیچ گونه مسئولیت قانونی مبنی بر جبران خسارت برای دوکاتور وجود ندارد و کاربران با اعلام رضایت خود در استفاده از خدمات وب سایت، حق هرگونه اعتراض را از خود سلب نموده اند
    دوکاتور با تاکید بر احترامی که برای حریم شخصی کاربران قائل است، برای استفاده از امکانات پلتفرم اطلاعاتی را از کاربران درخواست می‌کند.این اطلاعات در حد ضرورت و متناسب با مقاصدی از جمله ارائه خدمات، مطالعه علت گزارش خطا و بهبود اشکالات سیستمی و تجربه کاربری در هنگام استفاده از وبسایت دوکاتور و نیز تحقیقات بازاریابی و ارائه پیشنهادات مرتبط تر به کاربران جمع آوری می شود و به نحوی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به طور مستقیم به یک شخص حقیقی مشخص و معین مرتبط نباشند  
    کاربر متعهد است از اقدام به هرگونه عملی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم منجر به هک کردن اطلاعات موجود در سـایت یا اختلال در عملکرد سایت گردد خودداری نماید . ضمناً کاربر تعهد می‌دهد که هر گونه اطلاع از توسل به هک کردن اطلاعات توسط شخص و یا موسسه‌ی دیگر را در اسرع وقت به مدیریت سایت دوکاتور اطلاع دهد
    توجه داشته باشید که شماره سفارش شما محرمانه است و نباید در اختیار اشخاص دیگر (به جز کارشناسان پشتیبانی دوکاتور) قرار بگیرد

عملیات خرید بلیط در وب‌سایت دوکا مشمول مجموعه‌ی قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی بوده و هرگونه تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خریدار ضمن خرید اینترنتی بلیت، متعهد می‌شود که از کلیه‌ی قوانین و مقررات خرید بلیط آگاهی کامل دارد

طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تاخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی برگزار کننده‌ی پرواز است و دوکاتور مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت

هنگام ثبت‌نام و رزرو  اطلاعات اساسی مسافر همچون نام و نام خانوادگی، مسیر پرواز، ساعت پرواز، تاریخ سفر، باید به صورت صحیح وارد گردد. بطور مثال نام مسافر باید به صورت صحیح با حروف انگلیسی وارد شود. امکان اصلاح نام مسافر پس از خرید نهایی بلیت وجود نداشته و دوکاتور هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اطلاعاتی که به اشتباه وارد شده‌اند بر عهده ندارد و برای اصلاح اطلاعات، مسافر می‌بایست بلیت را کنسل و مجدداً خریداری کند

اعلام تغییرات پرواز و یا نهایی شدن سفارش در پرواز های داخلی از طریق اس ام اس و در پروازهای خارجی از طریق ایمیل و اس ام اس و بنا به ضرورت از طریق تلگرام به مسافر اعلام می شود لذا ورود تلفن معتبر و در دسترس الزامی است و در غیر این صورت مسئولیت نرسیدن پیام ها به عهده مسافر است

لطفا پس از اتمام فرآیند خرید به دانلود بلیت ، ارسال اس ام اس و گرفتن ایمیل توجه نمایید و پیش از اطمینان از صدور بلیط از خرید مجدد جلوگیری نمایید 

بلیت خریداری شده، متعلق به مسافری است که مشخصاتش در سیستم وارد شده است و غیر قابل انتقال به غیر می‌باشد. در صورت عدم تطابق نام مسافر با کارت شناسایی، مسافر در فرودگاه پذیرش نخواهد شد

طبق قوانین هواپیمایی کشوری، نوزاد به مسافری اطلاق می شود که بین ۱۰ روز تا دو سال، سن دارد. کودک به مسافری اطلاق می شود که بین دو تا دوازده سال تمام سن دارد و بزرگسال به مسافری، بیش از دوازده سال سن دارند. خریدار با علم به قوانین مذکور اقدام به خرید می نماید. بدیهی است در صورت عدم دقت خریدار و اشتباه وارد نمودن رده‌ی سنی و تاریخ تولد، از سوار شدن مسافر به هواپیما ممانعت به عمل خواهد آمد

بلیت نوزاد یا کودک را به هیچ وجه نمی‌توان به تنهایی و جدا از بلیت بزرگسال به صورت آنلاین خریداری نمود وجهت خرید این نوع بلیت باید با کارشناسان دوکاتور تماس بگیرید

لازم به ذکر است که در بلیتهای نرخ سیستمی (بلیت های سیستمی به بلیت هایی اطلاق می گردد که تابع قانون هواپیمایی کشوری و با نرخ های شناور به فروش می رسد)، قیمت بلیت برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، اما در بلیتهای چارتری ( بلیت چارتر به بلیتی اطلاق می گردد که نرخ های آن توسط آژانس های چارتر کننده تعیین میشود و استرداد آن تابع قوانین سازمان هواپیمایی کشوری نمی باشد)، قیمت بلیت کودک با بزرگسال برابر است

نوع هواپیما بر اساس اعلام ایرلاین‌ها و چارترکنندگان در هنگام خرید و بلیت صادر شده مشخص می باشد. هر نوع تغییر در نوع هواپیما بر عهدۀ شرکت هواپیمایی برگزارکنندۀ پرواز است و دوکاتور در این مورد مسئولیتی ندارد

هنگام مراجعه به فرودگاه، در پروازهای چارتر ارائه‌ی یک نسخه‌ی چاپ شده از بلیت و در پروازهای سیستمی، ارائه‌ی شماره‌ی بلیت به همراه مدرک معتبر شناسایی ( کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت) به مسئول پذیرش شرکت هواپیمایی مربوطه الزامی است

خریدار حق تغییر قیمت بلیت، و تغییر در مفاد بلیت صادر شده به هر نحو و عنوان را نخواهد داشت

طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک معتمد ایرلاین برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های تنفسی، صرع، آنمی شدید،دوران نقاهت بعد عمل جراحی، دیابت ملیتوس کنترل نشده، کسانی که دیالیز می‌شوند یا کسانی که از داروهای تضعیف‌کننده‌ی سیستم ایمنی استفاده می‌نمایند و یا هرگونه بیماری که سبب منع سفر هوایی باشد، هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که همراه داشتن نامه مربوط جهت انجام پرواز کافی نبوده و ایرلاین در صورت تشخیص خطرناک بودن سفر برای افراد ذکر شده یا دیگر مسافران مجاز به ممانعت از پرواز این دسته از مسافران می باشد و کنسلی بلیت در چنین شرایطی مطابق با قوانین اولیه بلیت صورت خواهد پذیرفت و دوکاتور در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.مسافران، داروهای مورد نیاز خود را در طول سفر به همراه داشته باشند

استفاده از خدمات خاص شامل ویلچر، ماسک اکسیژن در حین پرواز، نیازمند اطلاع رسانی و هماهنگی با ایرلاین دارد. در صورت نیاز به دریافت خدمات خاص می بایست قبل از خرید پرواز مورد نظر خود با پشتیبانی وب سایت دوکا تورجهت بررسی امکان ارایه اینگونه خدمات توسط ایرلاین تماس حاصل فرمایید

توجه داشته باشید که هواپیمایی‌های پارس ایر و پویا ایر خدمات ویلچری ارائه نمی‌کنند

حضور مسافر در پرواز های داخلی حداقل یک ساعت قبل از زمان پرواز و در پرواز های خارجی حداقل 3 ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه و ترمینال پرواز به همراه مدارک مورد نیاز الزامی است

برای پروازهای داخلی باید حداقل یک ساعت و نیم قبل از زمان پرواز در فرودگاه و ترمینال حاضر شوید

پروازهای چارتری در مقایسه با پروازهای سیسـتمی ممکن است تغییرات بیش‌تری داشته و حتی کنسل شوند.در موارد کنسلی،دوکاتور تمام تلاش خودرا جهت پیگیری فراهم کردن پرواز جایگزین از سمت تامین کننده خواهد کرد، چنانچه امکان ارائه پرواز جایگزین وجود نداشته باشد، مبلغ بلیت کنسل شده به صورت کامل عودت داده خواهد شد 

اگر در جدول درصد جریمه‌های استرداد یک بلیط، جریمه 100درصدی می‌بینید، یعنی امکان استرداد برای این بلیت به‌خصوص، وجود ندارد و در صورت استرداد این بلیت، تمام مبلغ  به عنوان جریمه استرداد درنظر گرفته می‌شود

اگر پرواز چارتری شما کنسل شود و از طرف آژانس، بلیت جایگزین برای شما درنظر گرفته نشود، مبلغ بلیت به‌طور کامل به شما برمی‌گردد و نیازی به ثبت استرداد از سمت شما در ‌وب‌سایت  نیست

اگر بلیت پرواز چارتری شما کنسل شود یا بیشتر از ۲ ساعت تاخیر داشته باشد، این تغییرات از طریق پیامک به اطلاع شما می‌رسد. اگر پیامک تاییدتان را در جواب پیامک اطلاع‌رسانی نفرستید، استرداد بلیت فقط با ارسال بلیت مهرشده امکان‌پذیر خواهد بود

قیمت بلیت چارتر برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال، برابر با قیمت بلیت هواپیما بزرگسال است.

خرید بلیت در ‌وب‌سایت دوکاتور از قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی تبعیت می‌کند و هر تخلفی، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خریدار هم هنگام خرید بلیت هواپیما ، اطلاع خود را از قوانین و مقررات خرید اعلام می‌کند

طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تاخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، به‌عهده شرکت هواپیمایی برگزارکننده پرواز است و دوکاتور مسئولیتی در این خصوص ندارد

هنگام ثبت نام و خرید بلیت، حواستان باشد که مشخصات خودتان و مسافران دیگر را مثل نام و نام خانوادگی، مسیر پرواز، ساعت پرواز، تاریخ سفر، به‌درستی وارد کنید. مثلا نام مسافر باید به‌صورت صحیح با حروف انگلیسی وارد شود. از آنجایی که امکان اصلاح نام مسافر بعد از خرید نهایی بلیت وجود ندارد، برای اصلاح اطلاعات باید بلیت قبلی را کنسل و مجددا  بخرید. دوکاتور هیچ مسئولیتی در قبال اطلاعاتی که به‌اشتباه وارد شده‌اند، ندارد 

اعلام تغییرات پرواز و یا نهایی‌شدن بلیت سفر فقط از طریق پیامک انجام می‌شود، بنابراین از درستی شماره‌تلفنی که ثبت کرده‌اید، مطمئن شوید. اگر شماره را به اشتباه ثبت کرده باشید، پیامک‌های اطلاع‌رسانی به دست شما نمی‌رسد؛ در این صورت مسئولیت نرسیدن پیام‌ها، به‌عهده شماست.

بلیت خریداری‌شده متعلق به مسافری است که مشخصاتش در ‌وب‌سایت یا هنگام خرید وارد شده است؛ بنابراین نمی‌توانید بلیت را برای سفر به شخص دیگری بدهید. اگر مشخصات مسافر نوشته‌شده در بلیط با کارت شناسایی مسافر در فرودگاه یکی نباشد، پذیرش مسافر انجام نخواهد شد.

طبق قوانین هواپیمایی کشوری، نوزاد به مسافری اطلاق می‌شود که بین 10 روز تا 2 سال سن دارد. کودک به مسافری اطلاق می‌شود که بین 2 تا 12 سال تمام سن دارد و بزرگسال به مسافری گفته می‌شود که بیشتر از 12 سال سن داشته باشد. فرض بر این است که خریدار با دانستن این قانون، بلیت خود را خریده است؛ بنابراین در صورت بی‌دقتی خریدار بلیت و اشتباه واردکردن رده سنی و تاریخ تولد، از سوارشدن مسافر به هواپیما جلوگیری می‌شود (بلیت برای نوزاد زیر 10 روز صادر نمی شود).

بلیت نوزاد یا کودک را به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید به‌تنهایی و جدا از بلیت بزرگسال به‌صورت آنلاین بخرید.

در بلیط‌های سیستمی قیمت بلیط برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، اما در بلیط‌های چارتری قیمت بلیط کودک با بزرگسال، یکسان محاسبه می‌شود.

هنگام خرید می‌توانید نوع هواپیما را که براساس اعلام هواپیمایی‌ها مشخص شده، ببینید. هر تغییری در نوع هواپیما به‌عهده شرکت هواپیمایی برگزارکننده پرواز است و دوکاتور مسئولیتی در این خصوص ندارد.

در پروازهای چارتری، هنگام مراجعه به فرودگاه، ارائه یک نسخه چاپ شده از بلیت و در پروازهای سیستمی و ارائه شماره بلیت به همراه مدرک معتبر شناسایی (کارت ملی، شناسنامه یا پاسپورت) به مسئول پذیرش شرکت هواپیمایی مربوطه الزامی است.

خریدار حق تغییر قیمت بلیت و تغییر در مشخصات بلیت صادرشده را به‌هیچ‌وجه ندارد.

طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک معتمد هواپیمایی برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های تنفسی، صرع، آنمی شدید، دوران نقاهت بعد عمل جراحی، دیابت ملیتوس کنترل‌نشده، بیماران دیالیزی، کسانی که از داروهای ضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند و به‌طور کلی کسانی که منع سفر هوایی دارند، هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری است.

به‌همراه داشتن نامه مربوط برای انجام پرواز کافی نیست و هواپیمایی می‌تواند در صورت تشخیص خطرناک‌بودن سفر برای این افراد یا مسافران دیگر، از پرواز این افراد جلوگیری کند. استرداد (کنسلی) بلیت در چنین شرایطی از قوانین اولیه بلیت پیروی می‌کند و دوکاتور دراین‌باره هیچ مسئولیتی ندارد. مسافران باید داروهای موردنیازشان را در سفربه همراه داشته باشند.

در خواست کنسلی بلیت های سیستمی از طرف مسافر، مطابق قوانین هواپیمایی کشوری، شامل جریمه‌ی کنسلی می‌شود. مقدار این جریمه طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و قوانین ایرلاین متفاوت است  پس از درخواست استرداد توسط مسافر، مبلغ جریمه کنسلی و مبلغ کارمزد انتقال وجه از قیمت بلیت کسر شده و باقیمانده مبلغ، به‌طور آنلاین به حساب مسافر برمی‌گردد. این مسئله در مورد پروازهای غیر قابل استرداد صادق نیست. مدت زمان بازگشت وجه، تابع مقررات بین بانکی (حداکثر تا ۷۲ ساعت کاری) است.

در صورت ابطال یا تاخیر بیش از دو ساعتِ پرواز بلیت خریداری شده شامل جریمه‌ی کنسلی نمی گردد و مسافر ملزم است مورد با پشتیبانی وبسایت هماهنگ نماید.

در صورت ابطال پرواز و یا تاخیر بیش از دو ساعت که سبب انصراف مسافر از پرواز گردد، ارائه‌ی بلیت/رسید مهر شده توسط ایستگاه مبدا، به منظور هرگونه پیگیری و استرداد بدون جریمه‌ الزامی است.

در صورتی که مسافر قصد خرید بلیت پرواز داخلی در 2 پرواز پشت سر هم را دارد (مخصوصا پروازی که بخش دوم آن خارجی باشد)می بایست هنگام خرید حداقل ۳ ساعت بین رسیدن پرواز اول به مقصد و حرکت پرواز دوم فاصله باشد. در غیر این صورت مسئولیت نرسیدن به پرواز دوم برعهده مسافر می باشد و دوکاتور هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت و جریمه کنسل شدن بلیت دوم به عهده مسافر است

ایرلاین پویا تنها در صورتی که هر دو لگ پویا باشد و فاصله بین پرواز 24 ساعت باشد استرداد لگ دوم را بدون جریمه انجام میدهد

در حال حاضر ایرلاین ماهان و قشم ایر برای مسافرانی که به دلیل پزشکی نمیتوانند از پرواز استفاده کنند و قبل از پرواز با ایرلاین هماهنگی لازم را انجام نداده اند و از پزشک معتمد ایرلاین تایید انجام پرواز نگرفته اند حتی با بلیت مهر شده استرداد بدون جریمه انجام نمیدهند

اصلاح استرداد بلیت هواپیمایی وارش در صورت نیاز از قبیل تاخیر بیش از دو ساعت پرواز که موجب انصراف مسافر از پرواز شده است تا 7 روز کاری امکان پذیر است
اگر تغییرات پروازهای ایرلاین اروان قبل از 72 ساعت مانده به پرواز به شما اطلاع رسانی شود امکان استرداد بدون جریمه وجود ندارد؛ اما در صورت اعلام تغییراتِ بیش از 2 ساعت در بازه زمانی 72 ساعت مانده به پرواز، امکان استرداد بدون جریمه وجود خواهد داشت.

بلیت مسافرین پرواز کارون، زاگرس،اروان، معراج، ساها، قشم ایر و تابان بر روی وبسایت پس از پذیرش و دریافت کارت پرواز(در صورت عدم استفاده از پرواز) غیر قابل استرداد می باشد

استرداد بدون جریمه پرواز های رفت و برگشت و کانکشنی ایرلاین ساها در صورتی که حداکثر فاصله بین پروازها 48 ساعت باشد در صورت ثبت استرداد قبل از انجام پرواز امکان پذیر است.حداقل زمان بین دو پرواز نیز اگر هر دو طرف ایرلاین ساها باشد باشند از زمان فرود پرواز اول تا بلند شدن پرواز بعدی 2 ساعت واگر یکی از ایرلاین ها ساها و ایرلاین دیگه غیر از ساها باشند این تایم 3 ساعت است.

طبق بخشنامه هواپیمایی کشوری به شماره 1338/300-41، در صورتی که استرداد شما «به دلایل شخصی» باشد، مالیات (به مبلغ 3 هزار تومان) غیرقابل‌استرداد خواهد بود.

قوانین استرداد (کنسلی) در بلیتهای رفت‌و‌برگشت

طبق توافقنامه همکاری بین هواپیمایی‌ها و بر اساس قوانین داخلی هر هواپیمایی، استرداد بدون جریمه یک مسیر (به‌دلیل ابطال) یا تاخیر بالای دو ساعت مسیر دیگر، به شرح زیر است

اگر بلیت پرواز به‌صورت رفت‌و‌برگشت خریده شده باشد و فقط یکی از پروازهای رفت یا برگشت توسط هواپیمایی لغو شود یا تاخیر بیش از دو ساعت داشته باشد و مسافر از پرواز انصراف دهد، در صورتی که هر دو پرواز شرایط زیر را داشته باشد، مسافر می‌تواند درخواست استرداد بدون جریمه هر دو پرواز رفت‌وبرگشت را بدهد:

هنگام خرید باید حداقل دو ساعت فاصله زمانی بین رسیدن پرواز اول به مقصد و حرکت پرواز دوم از همان فرودگاه لحاظ شده باشد. در غیر این صورت، مسئولیت نرسیدن به پرواز دوم با مسافر است و دوکاتور هیچ مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت و جریمه کنسلی بلیت دوم با مسافر است.

زمان صدور بلیت دوم باید قبل از تاریخ ابطال یا تاخیر پرواز اول باشد.

مسافر باید حداکثر تا یک ساعت بعد از دریافت تغییرات پرواز اول، اعلام کند که از پرواز دوم استفاده نکرده است و درخواست استرداد کند. این درخواست تا یک ساعت قابل‌پیگیری است؛ در غیر این صورت، پرواز دوم شامل جریمه کنسلی می‌شود.

در استرداد پروازهای رفت‌وبرگشت و متوالی (کانکشن)، در صورتی که دو هواپیمایی متفاوت باشند، باید بلیت مهرشده پرواز اول مسافر دریافت شود و برای بررسی و تایید استرداد بدون جریمه، به هواپیمایی دوم ارسال شود.

اگر پرواز رفت یا برگشت مسافر از هواپیمایی آسمان، کاسپین، آتا و قشم‌ایر باشد و فاصله پرواز رفت‌و‌برگشت هم کمتر از سه روز باشد، پرواز برگشت بدون جریمه استرداد می‌شود.

در خصوص استرداد بلیت هواپیمایی ایران‌ایر، اگر پرواز رفت از ایران‌ایر باشد و پرواز برگشت (که از هواپیمایی دیگر است) ابطال، تاخیر یا تعجیل داشته باشد، استرداد پرواز رفت ایران‌ایر، همراه با جریمه خواهد بود.

اگر پرواز رفت یا برگشت مسافر از هواپیمایی کیش ایر، کارون، سپهران، ساها، وارش و فلای‌پرشیا باشد و فاصله پرواز رفت و برگشت هم کمتر از 48 ساعت باشد، پرواز برگشت بدون جریمه استرداد می‌شود.

اگر پرواز رفت یا برگشت مسافر از هواپیمایی معراج و پارس‌ایر باشد و فاصله پرواز رفت ‌وبرگشت هم کمتر از 24 ساعت باشد، پرواز برگشت بدون جریمه استرداد می‌شود.

هواپیمایی زاگرس، ایرتور، آساجت، چابهار، یزدایر، ایروان، پویا و ماهان جزو توافقنامه نیستند؛ در نتیجه پروازهای این شش هواپیمایی شامل این قانون نمی‌شود. در صورت لغو یا تاخیر بیشتر از دو ساعت یک مسیر پرواز، مسیر دیگر با جریمه استرداد خواهد شد.

هواپیمایی پویا، تنها در صورتی که هر دو بلیت از همان هواپیمایی باشد و فاصله بین دو پرواز هم 24 ساعت باشد، بلیت دوم بدون جریمه استرداد می‌شود.

در پروازهای هواپیمایی کیش‌ایر که هر دو بلیت رفت‌وبرگشت چارتری هستند، اگر هر دوی آن‌ها از یک تامین‌کننده تهیه شده باشد و فاصله بین دو پرواز هم 48 ساعت باشد، بلیت دوم بدون جریمه استرداد می‌شود.
در صورتی که بلیت دارای تغییرات (تاخیر بالای دوساعت یا باطل‌شده) سیستمی و بلیت بدون تغییرات چارتری باشد، استرداد بدون جریمه بلیت چارتری، نیاز به پیگیری با تامین‌کننده دارد.

اگر تغییرات پروازهای ایرلاین اروان قبل از 72 ساعت مانده به پرواز به شما اطلاع رسانی شود امکان استرداد بدون جریمه وجود ندارد؛ اما در صورت اعلام تغییراتِ بیش از 2 ساعت در بازه زمانی 72 ساعت مانده به پرواز، امکان استرداد بدون جریمه وجود خواهد داشت.

چابهار جزو قرارداد 16 جانبه نبوده و در صورت فاصله رفت و برگشتی 24 ساعته با خود، کامل استرداد خواهد شد .

تغییر اسم مسافر پس از خرید بلیت امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین لطفا هنگام ورود اطلاعات دقت کنید. برای تغییر نام مسافر باید بلیت خود را کنسل کنید و فرایند استرداد را انجام دهید و مجددا بلیت جدید بخرید. در این صورت پرداخت جریمه استرداد (کنسلی) به عهده شماست. اگر در این مورد سوالی داشتید یا به مشکل برخوردید، می‌توانید با مرکز پشتیبانی دوکاتور(بخش پرواز خارجی) تماس بگیرید.

اگر پاسپورت دو کشور مختلف را دارید و نام و نام‌خانوادگی‌تان در دو پاسپورت متفاوت است، قبل از خرید بلیت، لطفا با مرکز پشتیبانی دوکاتور تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

سن فرزندتان را هنگام خرید بلیت رفت‌ و برگشت پرواز خارجی ، با شرایط و قوانین خرید بلیت کودک (2 تا 12 سال) یا نوزاد (بدو تولد تا 2 سال) مطابقت دهید. یعنی در صورتی که در زمان رفت، فرزند شما در بازه سنی «نوزاد» قرار گرفته باشد (یعنی زیر 2 سال باشد) و در پرواز برگشت در بازه سنی کودک قرار گرفته باشد (یعنی بین 2 تا 12 سال شده باشد)، شما باید هر دو بلیت  رفت‌و‌برگشت را به صورت کودک تهیه کنید.

حتما 4 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

قبل از خرید بلیت، تاریخ بلیت خود را با مهلت انقضای ویزا انطباق دهید. مسئولیت مغایرت تاریخ‌ها با مسافر است.

اگر در مسیر و شهر ترانزیت می‌خواهید توقف داشته باشید، باید زمان توقفتان را بیشتر از 24 ساعت انتخاب کنید. در صورتی که ساعت توقفتان را 24 ساعت یا کمتر انتخاب کنید، سفر شما مشمول قوانین ترانزیت بوده و تحویل بار در میان مسیر با تصمیم شرکت هواپیمایی مدنظر است.برای مثال، کسی که مسافر مسیر تهران-آمستردام با شرکت هواپیمایی ترکیش است و قصد توقف در شهر استانبول را دارد، باید ساعت توقف خود را بیش از 24 ساعت انتخاب کند. اگر ساعت توقف کمتر از 24 ساعت باشد، سفرش مشمول قوانین ترانزیت شده و بار به او تحویل داده نمی‌شود.

توجه داشته باشید که شماره سفارش شما محرمانه است و نباید در اختیار اشخاص دیگر (به جز کارشناسان دوکاتور) قرار بگیرد.

صدور بلیت پرواز یک‌طرفه فقط زمانی امکان‌پذیر است که یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

         اقامت دائم یا موقت کشور مقصد

         ویزای بلندمدت با انقضای بیش از یک سال (برای مثال ویزای دانشجویی)  

         داشتن بلیت ادامه‌ مسیر

کلیه مسافرین زیر 30 سال که با هواپیمایی چاینا سادرن قصد سفر دارند در صورت ارائه نامه ی پذیرش دانشگاه امکان صدور بلیت دانشجویی وجود دارد .لازم به ذکر است بلیت های دانشجویی از طریق پشتیبانی می بایست صادر گردد.

اگر حین خرید بلیت پرواز خارجی و در مرحله پرداخت، ظرفیت پرواز تکمیل شد و نتوانستید بلیت را نهایی کنید اما مبلغ از حساب شما کسر شد، لازم نیست نگران باشید. مبلغ کسرشده به اعتبار حساب کاربری‌تان برمی‌گردد و شما می‌توانید مجددا بلیت بخرید. بنابراین حتما توجه داشته باشید که کسر مبلغ از حساب شما به معنی قطعی‌شدن صدور بلیت نیست و باید حتما پیام موفقیت‌آمیزبودن خرید را پس از پرداخت ببینید یا ایمیل و پیامک بلیت برای شما ارسال شده باشد.

طبق تعریف قوانین هواپیمایی کشوری، به مسافرانی که کمتر از 2 سال دارند «مسافر نوزاد»، به مسافرانی که بین 2 تا 12 سال ‌تمام دارند «مسافر کودک»، و به مسافرانی که بیشتر از 12 سال دارند «مسافر بزرگسال» گفته می‌شود.

اگر به بازه سنی توجه نکنید و بلیت مسافر را اشتباه بخرید، از سوار شدن مسافر به هواپیما ممانعت به عمل می‌آید. توجه داشته باشید که در بلیتهایی که نرخ مصوب دارند، قیمت بلیت هواپیما برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است؛ اما در بلیتهای چارتری قیمت بلیت کودک با بزرگسال برابر است.

بعضی از شرکت‌های هواپیمایی امکان خرید بلیت همراه با تخفیف را برای افراد بالای 60 ‌سال و دانشجویان فراهم کرده‌اند. قبل از خرید بلیت از این شرکت‌های هواپیمایی‌، لطفا با مرکز پشتیبانی دوکاتور تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

با توجه به بخشنامه شماره ۹۱۰۶ تاریخ 03/03/1400 سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعرفه نظارت بر ایمنی مسافر (I6) در پروازهای داخلی و بین‌المللی، از تاریخ 11/03/1400، بلیط پس از صدور، غیرقابل‌استرداد خواهد بود.

در استفاده از قسمت های یک بلیت پرواز خارجی یا اصطلاحا همان کوپن های بلیت به این نکته توجه کنید که سفرهایتان را باید به ترتیب از اولین کوپنی که برای شما صادر شده به انجام برسانید. در غیر این صورت، کوپن‌های قبلی شما (حتی اگر از آن‌ها استفاده نکرده باشید) به صورت خودکار از سمت شرکت هواپیمایی باطل می‌شود و متاسفانه امکان استفاده از سایر قسمت های بلیت نیز برای شما وجود ندارد . لازم به ذکر است که هواپیمایی فلای دبی از این قانون مستثنی است. در صورتی که بلیت رفت‌وبرگشت از هواپیمایی فلای دبی گرفته باشید اما از کوپن رفت آن را استفاده نکنید، همچنان می‌توانید از کوپن برگشت استفاده کنید.

استرداد (کنسل‌کردن) بلیت سیستمی هواپیما مشمول جریمه‌ استرداد (جریمه کنسلی) است. مبلغ این جریمه طبق قوانین کنسلی هر شرکت هواپیمایی متفاوت است که در زمان درخواست استرداد، به اطلاع شما خواهد رسید. توجه داشته باشید که این قوانین در پروازهای چارتری و همچنین بلیت های سیستمی غیرقابل استرداد صدق نمی‌کند.

دوکاتورمی‌تواند برای استرداد بلیت پرواز خارجی، تغییر تاریخ پرواز و هر گونه خدمات جانبی بعد از صدور، به ازای هر بلیت، مبلغی به عنوان کارمزد خدمات جانبی دریافت کند.

در پرواز با بعضی از شرکت‌های هواپیمایی‌ خارجی، مسافران باید در وب‌سایت اصلی آن هواپیمایی، ثبت حضور آنلاین یا (همان آنلاین چک این) کنند. در غیر این صورت، کارت پرواز با مبلغی به ‌عنوان جریمه صادر می‌شود. بنابراین دقت داشته باشید که در صورت ثبت‌ نکردن آنلاین حضور، مسئولیت عواقب آن به ‌عهده مسافر است.

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ماهان، اگر از هواپیمایی ماهان بلیت پرواز بیزینس‌کلاس خریده‌اید، توجه کنید که برای ارائه خدمات ترانسفر فرودگاهی رایگان (ویژه مسافران پرواز بیزینس‌کلاس) در مسیرهای پکن، شانگهای، گوانجو، شنزن، بانکوک، کوالالامپور، آلماتی، دهلی، مسکو، لاهور، اربیل، سلیمانیه، استانبول و آنکارا، باید تا 24 ساعت قبل از پرواز درخواست ترانسفر فرودگاهی را اعلام کنید. به استثناء روزهای تعطیل رسمی که می بایست تا ساعت 12 ظهر روز قبل از روز تعطیل درخواست خود را اعلام کنید. در مورد روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه تا 12 ظهر چهارشنبه، ثبت درخواست قابل قبول می باشد.

در صورتی که از اعتبار پاسپورت شما کمتر از 6 ماه (180 روز کامل) باقی مانده، اجازه‌ خروج از کشور در فرودگاه به شما داده نمی‌شود. مسئولیت چنین اتفاقی با مسافر است. بنابراین قبل از سفر حتما از اعتبار پاسپورت خود مطمئن شوید.

اگر بعد از خرید بلیت پاسپورتتان را تمدید کردید، جهت اصلاح اطلاعات پاسپورت  حتما درخواست خود را از طریق ثبت "درخواست پشتیبانی"  اعلام نموده و کپی پاسپورت را ارسال نمایید. طبق قوانین هواپیمایی‌های مختلف، ممکن است به‌ روزکردن اطلاعات پاسپورت نیاز به هزینه مجدد داشته باشد که در این صورت، مسافر باید آن مبلغ را پرداخت کند.